pkai la processor ini tuk khidupan..

pkai la processor ini tuk khidupan..

Thursday, March 26, 2009

Diriku..

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


asalamualaikum...hari ani aku berada didunia Allah tepat 23 tahun kiraan masehi..ini lah kali ke 23 aku mengingatkan diriku yang serba daif ni tentang peluang umur yang Allah beri ni semakin berkurang menujunya jua.


Banyak yang telah Allah beri Nikmat pada diriku dan yang paling amat ku syukuri,iaitu nikmat islam dan iman. Aku bersyukur yang diTakdirkan menjadi seorang Islam dengan keturunan kedua indungku yang berketurunan Islam jua. Jika sekarang aku berada didunia ini sudah tepat 23 tahun dibumi Allah yang penuh dugaan ini bermakna aku sudah Islam selama 23tahun jua lah kiraan tahun masihi..tetapi aku menerima NIKMAT ISLAM dan IMAN baru beberapa tahun.. aku paling dan amat bersyukur apa yang Allah Takdirkan kepada ku selama ini, bah kan aku malu ada kalanya aku terleka dengan Nikmatnya.


Jika Allah tidak mengizinkan memberiku rezeki makan minum selama 5 hari nada daya ku neruskan hidup,jika Allah tidak mengizinkan memberi ku penglihatan ani nescaya aku takut akan kekuasaanya, nafas selama 5 minit nescaya musnah lah diri ku ani, jika 5 saat Allah tidak mengizinkan memberi ku degupan jantung keatasku mati lah diri ani, kesemua JIKA yang ada melambangkan aku bergantung kepada YANG MAHA ESA yang mempunyai kerajaan terbesar di segala alam yang ada, MAHA mengetahui segala apa yang dimahukanya sesampai tahu akan isi hati hambanya ani, menunjukan aku yang maha lemah, aku nada daya, nada kuasa secebis pun di diri ku ani.

jasad badan ni 23 tahun kiraan masehi dah aku gunakan dan semakin subur ku jaga, jasad badan ini lah Allah pinjamkan ku tuk bali tiket tuk ke syurganya jua, mun nada jasad badan ni dipinjamkan cmanakah kn dapat pahala beganda ganda.. aku mensyukuri nikmat tubuh badanku yang diberikanNYA.. tubuh badan ku ani bukan aku punya, akupun nada kuasa atasya, mun tubuh badan ku ani aku punya sanang, inda payah ku kan ke hospital berubat, aku meng-uruskan badan ku ani kseluruhanya sehat sentiasa, tapi baru baru ani jua ku damam,ampus n batuk, beerti aku nada kuasa sedikit pun atas tubuhku ani, semua pemberian Allah, yatah mun kan buat sesuatu dusa makai tubuh badan ku ani malu ku bah, dah pun kna pinjamkan beulah lg membuat Maha Pencipta marah atas laranganya..serba kekurangan bah aku ani.


kalo aku ni aku punya, define sapakan aku ni???aku sendiri pun payahkan xplen sapa aku ani,jasad badan,roh,then dalam diri ku ani mcm ada coversation wa tapi nada suara, mcm apa yang ku buat sekarang ni,padahal aku menaip article kan ni, tp utak ku berfikir kan,ok ah, pemikiran tu 1 makhluk ah, then mcm ada 2 makhluk lagi membincangkan tentang pemikiran ku ani,negative dan positive,3 makhluk dah ah,diantara tu nafsu gi ikut ikutan menghasut pemikiran mun ia bepikir siuk sendiri ah,nafsu jua banar namanya, lain lagi penyokongnya syaitan yang menghasud, hati ku lagi yang membuat decision atas semua perbincangan dari otaku yang mempunyai pemikiran sebagai processor, negative tinking n positive tinking dan nafsuku,so berbagai makhluk dalam diri ku ani, mcm 1 kerajaan, diantara semua yang ada dalam diri ku ani siapa tah diri ku sebenarnya,apakan diri ku ni, aku ani bah sapa????ishhhh complecated kan..ataupun aku nda terpikir n tercari aku ani, mesti banyak research n banyak baca buku kali lagiii...Allah yang Maha mengetahui dan maha Pencipta, apa yang disuruh buat n larang jangan.. kitani hamba atau kulinya akur akan pemberianya pasal tani nada kuasa sedikit pun, atas diri tani pun nada kuasa....jangantah kan menyamsing..


Nikmat Islam yang Allah berikan ku, bersyukur kitani umat Muhammad, Umat Muhammad yang paling banyak masuk Syurga, then Umat Muhammad ja f Masuk syurga yang Melihat Allah nada lapisan tapisan...direct, sedangkan nabi Musa alaihisalam,ia berjumpa Allah dengan 70 lapisan, tani diect nada lapisan,atu yang nikmat paling special...Nikmat tertinggi dsyurga nanti... thn tani sanang dapat pahala sanang, mun umat dulu ckit ganjaran pahala nda berganda pasal umur durang ada yang beribu taun n beratus tahun, tapi tani umur ckit pahala sanang berganda n basar.. special kan umat Muhammad...


apakan Islam ani??suatu ugamakan...apakan erti islam ani?mesti liat kamus arab ke melayu ni pasal aku nda jua pndai arab ni,islam ni perkataan arab bh..bukan sja sja namanya islam..ok yG Sanang liat Quran Tafsir kan tani f ada msalah "Back to Quran" so application ada masalah tafsiran...eheeee... liat Ayat 131 surah Al-Baqarah


إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ


Ketika Tuhannya berfirman kepadanya: "Tunduk patuhlah!" Ibrahim menjawab: "Aku tunduk patuh kepada Tuhan semesta alam".
131




dari ayat diatas adakan perkataan أَسْلِمْ dan أَسْلَمْتُ bermaksud Islam kan ruminya, liat arah tafsiranya "Tunduk patuhlah!", kesimpulanya erti makna ISLAM ialah TUNDUK PATUH.. Islam ni kn agama, thn MAksud sebenarnya ialah tunduk patuh kepada Tuhan semesta Alam, iaitu Allah, ikut arahanya dan laranganya..simple as tat..boss dri sgala bosss tani adalah Allah wa...


1)Aku belusir.

2)Aku Belusir.


mana yang lurus diantara 2 ayat ni? dari dewan bahasa n perpustakaan bahasa melayu, ayat 1) tu bermaksud "aku" sedang berlari, lari itu kata kerja dan yang 2) bermaksud "aku" bernama Belusir, pasal capital atu ia jadi nama kn...ok next...


3)Aku Islam.

4)Aku islam.


so ayat 3) bermaksud ia bernama Islam, macam Yussuf Islam ah...ehehe, 4) ia bermaksud ia islam, kan kalo bukan capital letter tu ia menjadi kata kerja kan..kan islam bermaksud Patuh dan Tunduk, so "Aku islam." ,bermaksud ia sedang patuh dan tunduk kepada Allah, atu yang patut kita buat sebagai seorang islam, jangan islam pada nama saja.. kalu dihuraikan tentang larangan dan suruhan Allah panjang, its another topic kan dibentangkan..nanti lah.. yang pentingnya kitani mesti membuat apa yang diajar dalam islam, kitani mesti tunduk payuh akan arahanya..seperti kita semestinya jujur..ikhlas..amanah..baik pada orang...tolong menolong..


tani bukan baik arah urang pasal urang atu..contoh ah,macam aku nulung usin arah mamaku ah,kan ia mama ku ada relation,pasal atu aku tulung kan..tapi kalo aku buat cmatu nulung mamaku bukan kerana hubungan yang ia mamaku,tapi kerna Allah, kalo ku buat kerana mama ku apa ku dapat???barang kali nanti ia bg ku usen lg la ah, tp mun niatku menulung kerna Allah, aku dapat pahala, inysyaallah nda ku dapat ddunia ni, di akhirat ganjaranya..lagi worth it kan..napa tani mesti ikut ckp mama??psal ia ngasuhkan slalu urg ckp...tp tani sebagai urg islam tani patuh ikut ckp mama psal Allah suruh kan..dari hadis nabi adakan diantara ibu ayah sapa yang priority??3 kali kan nabi ckp ibumu ibumu ibumu, pasal atu lah...iatah dari pengertian islam tu sendiri tani patuh tunduk kpada Allah, kan dri contoh diatas jelas...smua perbuatan tani ada sebab dan niat tani mesti ikhlas kerna Allah bru th dpt pahala..


atu saja kali kan ku share hari ani tepat pada 23 tahun kiraan Masihi diriku menjejak Bumi Allah ini,nikmat iman nda sampat kali panjang dah, next article ja...ani bru nikmat islam..ada plang lg ni...cukup th ani ja dulu...ilmuku ani apa jua anya...apa yg dpt ku smpaikn,smpaikn lah...alhamdulilah..apa kurang gtau ja aku...impruv jua diriku ani...eeheheh afwan informal bahasa ku....aku paling awal ingatkan diri ku sendiri lah dari apa yg ku smpaikan ani n pembaca blog ni...


bah asalamualaikum,

Kuli Allah

0 comments: