pkai la processor ini tuk khidupan..

pkai la processor ini tuk khidupan..

Monday, March 16, 2009

orang orang beriman itu bersaudara..

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ




asalamualaikum..just want to remind this blog is used to connect our ukhwah n mengunakan for our up coming event for our own good,











إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ



(al hujaraat:10)



bermaksud:



Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat.



jika kita mengaku kita ni islam, apa lagi beriman, semua orang orang islam itu adalah saudara kita, bagaimana kita melayan o hubungan kita adik beradik sedaging sedarah begitu lah layanan kita terhadap orang orang islam yang lain, hidup kita ni sementara, didunia ni ialah bagaikan ladang kita bercucuk tanam pahala tu masuk ke syurga Allah nanti, bukan sanang kan masuk syurga Allah, tugas kita didunia adalah:


وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنْسَ إِلا لِيَعْبُدُونِ



(adz dzariyaat:56)



bermaksud: Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.






kita hidup didunia semata mata untuk beribadah menyembah Allah dengan mentaati suruhanya dan meninggalkan laranganya,so wad ever we do in our life is just for Allah..but reflect our self, apa tani buat seharian???? adakah untuk Allah semata2 atau nafsu kita?? or mengikut hasutan syaitan???kerna orang????or????tidur, makan minum, kerja, belajar, sukan, aktiviti harian....renungkanlah...






bagaimana kah kita untuk membuat semua aktiviti harian menjadi ibadah yakni membuat sesuatu tu semata mata kerna allah???tats one thing, satu lagi, bagaimana kita hendak saling ingat setiap masa tu kita ingat akan Allah selain daripada zikir???



pelbagai cara, tetapi bukan itu yang akan dipersoalkan dalam artikel ni...






wat i concern is this blog, niat diperbuat blog ini ialah menguatkan ukhwah diantara brothers n pembaca yang lain.bukan untuk keuntungan seseorang or cari nama ka apa ka...but its TOTALLY for Allah, but yang masalahnya supporting this blog...



kita haruslah saling ingat mengingati sesama islam untuk negara akhirat yang kekal bukan saja sebagai seorang ISLAM tapi sebagai JEMAAH Islam yang Nabi Nabi bawakan especialy our nabi Muhammad S.A.W.

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ



(Ali'imran:103)



bermaksud: Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliah) bermusuh musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk.






its common ayat kan for us,inda payah xplen, shud b tani besyukur n jaga our hubungan dengan aktif d blog ni n gunakan sepenuhnya, jihad muntij(membuat sesuatu dengan bersungguh sungguh dengan mengunakna apa yang ada dengan berkesan dan sepenuhnya) tats satu topik yang lain..

Abu Hurairah ra telah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: ” Terdapat 7 golongan yang akan mendapat lindungan arasyNya pada hari yang tiada lindungan melainkan lindungan daripadaNya. Pemimpin yang adil; pemuda yang masanya dihabiskan untuk beribadah kepada Allah SWT; seseorang yang hatinya terpaut pada masjid; 2 lelaki yang berkasih sayang dan bertemu dan berpisah kerana Allah SWT; lelaki yang digoda oleh perempuan cantik dan berpengaruh untuk melakukan maksiat tetapi dia menolak dengan mengatakan Aku Takutkan Allah; seseorang yang bersedekah dan menyembunyikannya sehinggakan tangan kanannya tidak mengetahui apa yang diberikan oleh tangan kirinya; dan seseorang yang mengingati Allah ketika bersendirian sehinggakan mengalir air matanya kerana Allah SWT.” Riwayat Muslim
n 1 golongan yang dibawah naungan Allah dari 7 golongan yg diterangkan dalam hadiths, 2 golongan tu ada babit dengan hubungan dengan artikel ni..

1)2 lelaki yang berkasih sayang dan bertemu dan berpisah kerana Allah SWT
2)pemuda yang masanya dihabiskan untuk beribadah kepada Allah SWT

moga kita termasuk salah satu atau dua atau tiga atau empat atau kesemuanya...


dis artikel ditujukan kepada diri sendiri yang membuat n pembaca yang lain...sekarang ini bersemangat n ingat akan Allah, f suatu hari nanti diri ini terlupa moga pembaca menegur diri ini yang serba kekurangan ini..niat membuat artikel ni tuk memperingatkan sesama kita n tuk merefresh our niat.. moga bermenfaat..




asalamualaikum...




dari diri yang hina, Kuli Allah

0 comments: