pkai la processor ini tuk khidupan..

pkai la processor ini tuk khidupan..

Saturday, October 18, 2008

Adakah kita boleh bebas dari pandanganya?


Orang buta lebih mulia dan melihat daripada orang yang ada dua biji mata untuk melihat,

Kerana mungkin si buta lebih dekat hatinya dgn Allah daripada yang melihat. Allah tidak menilai seseorang daripada paras rupa atau pada zahirnya. Tetapi Allah menilai hambanya dengan melihat tinggi atau rendahnya iman seseorang pada Allah.

Setiap titik hujan yang turun dari langit di catat dan diketahui oleh Allah swt.

Setiap satu rumput yang tumbuh semua di catat dan di ketahui oleh Allah swt.

Setiap apa yang di lakukan oleh manusia (kita) semuanya di catat dan Allah swt maha mengetahui segalanya.

Tuhanku mengetahui semua perkataan di langit dan di bumi dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui (Al Anbyaa’ : 4)

Allah sentiasa melihat apa yang kita lakukan dimana sahaja kita berada. Walau kita berada di sebuah pulau berseorangan yang nada orang tinggal. Walaupun jauh dari pandangan manusia, Allah tahu setiap sesuatu yang kita lakukan (semua sekali).

Tinggi iman seseorang ialah orang yang sentiasa merasakan kehadiran Allah swt.

Seandainya kita berada di istana seorang raja atau rumah seorang yang tinggi pangkatnya di kalangan masyarakat. Masa dalam atu kita buat suatu yang inda di sukainya atau di larangnya. Macam meludah di lantai sesukahatinya atau masuk kebilik-bilik sesuka hati sampai melangar privacy. Udah pasti si raja atu akan marah arah kita dan kalau ya berkuasa mungkin akan menyeksa kitani.

Samalah kita berada di bumi ciptaan Allah ini. Kalau kita lakukan sesuatu yang melanggar peraturan-peraturan dan kehendak Allah sudah tentu Allah swt tidak akan memberi muka kepada kita dan akan menyiksa kita atas balasan apa yang telah kitani lakukan. Seperti lelaki berjalan dengan perempuan berpegangan tangan cia apa cia, minum arak ka atau berjudi ka. Perbuatan ani lah yang maksudnya tidak menghormati peraturan tuan empunya bumi. Sedangkan sudah diterangkan tentang arak seperti mana diterangkan (Al maa-idah : 90) bahawa meminum arak itu perbuatan yang keji.

Sama-samalah kitani menghayati hadith :

Peliharalah (perintah dan larangan) Allah, niscaya kamu akan selalu merasakan kehadiran Nya. Kenalilah Allah waktu kamu senang, niscaya Allah akan mengenalimu waktu kamu dalam kesulitan. Ketahuilah, apa yang luput dari kamu adalah sesuatu yang pasti tidak mengenaimu dan apa yang akan mengenaimu pasti tidak akan meleset dari kamu. Kemenangan (keberhasilan) hanya dapat dicapai dengan kesabaran. Kelonggaran bersamaan dengan kesusahan dan datangnya kesulitan bersamaan dengan kemudahan. (HR. Tirmidzi)


kita mesti hormat dan kerjakan apa yang disuruh oleh Allah swt. Kalau kita mampu untuk mengikut dan inda melanggar peraturan yang di tetapkn di negara kitani mengapa pulak kita inda mampu untuk ikut perintah Allah swt? Adakah kita lebih mengutamakan manusia (yang menetapkan peraturan atu) daripada Allah swt? Adakah kita ingin menjadi orang yang kufur yang mendahului sesuatu yang selain daripada Allah? Sedangkan janji Allah untuk orang yang beriman adalah haq dan pasti.

0 comments: