pkai la processor ini tuk khidupan..

pkai la processor ini tuk khidupan..

Wednesday, May 27, 2009

Keadaan ahli kitab dahulu dan perintah Allah untuk macamana berkelakuan sama orang menindas islam

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Assalamualaikum

semoga pembaca smua dalam sehat sejahtera, sentiasa berada dalam lindungan illahi dan berada dalam kemanisan iman. alhamdulillah satu persoalan dtg dari pada chat box ni. inshaAllah through soalan2 akan menambahkan ilmu kitani lagi.

soalan " bleh nda terangkn ayat Al-Qur'an yg dimaksudkn "kafir setelah beriman"." dari saudara "martyr"

inshaAllah aku akan cuba memberi apa yang ana fahami dari sini.


ayat yang di sebutkan dalam soalan tadi datangnya dari surah al-baqarah ayat 109 seperti berikut :

"Banyak di antara Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) suka kalaulah kiranya mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir setelah kamu beriman, kerana dengki yang timbul dari diri mereka sendiri, sesudah nyata kepada mereka kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w). Oleh itu, maafkanlah dan biarkanlah oleh kamu (akan mereka), sehingga Allah datangkan perintahNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. " 2:109


dari ayat ani Allah ingin memberi amaran kepada orang beriman masa tu daripada Ahli Kitab yang terdiri dari Yahudi dan Nasrani ani. Yang secara terang-terangan dan tapuk2 sangat2 benci kan orang beriman dan dengki jua kn org beriman ani walaupun nyata kepada durg ani kebenaran yg dbawa leh Nabi Muhammad SAW. Allah suruh org2 beriman ani memaafkan dan bersabar dgn karenah Ahli Kitab ani sehingga datang perintah Allah.


Dari Ibn Abi Hatim, Abdullah bin Ka'ab bin Malik berkata "Ka'ab bin Al-Ashraf seorang yahudi dan penyair selalu mengkutuk Nabi dalam syair nya. Jadi Allah firman "Banyak di antara Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) suka kalaulah kiranya mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir setelah kamu beriman" pasal kejadian atu"


Ad-Dahhak berkata bahawa 'Abbas berkata " seorg buta huruf datang kepada para Ahli Kitab mengesahkan apa yg ada dalam kitab durg tentang pesuruh Allah (Nabi Muhammad SAW) dan tentang ayat Allah. Dia jua percaya dgn smua atu sepertimana durg percaya (pada kitab durg pegang). Tetapi dorg inda menerima Nabi dalam keadaan indamo percaya, dengki dan melanggar perintah. Oleh kerana ani Allah berfirman "
kerana dengki yang timbul dari diri mereka sendiri, sesudah nyata kepada mereka kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w)" setelah nyata kebenaran kepada durang, bukan pasal durg ni ndatau atau nada pengetahuan pasal kebenaran ani tapi pasal dengki durg buat durg inda mo menerima Nabi"

Ya Allah..geramnya!!! kenapa durg ani udh ta dapat kebenaran tapi still jua inda mo menerima Nabi. Bukan kah udah nyata yang Muhammad pesuruh Allah yang udah nyata disebut dalam Kitab Tuarat dan Injil (yang Ahli Kitab pegang n percaya). Tapi durg ni inda mo menerima nabi pasal Nabi bukn terdiri dari pada durg (iaitu bukan dari kaum yahudi n nasrani). Durg mo durg ja spesel then setelah tau Nabi bukn dari durg, jd diorg nda mo terima.

smbung balik ayat tadi Allah firman "
Oleh itu, maafkanlah dan biarkanlah oleh kamu (akan mereka), sehingga Allah datangkan perintahNya" perintah ani sama dgn perintah yang diberikan dalam 3:186 dimana org2 beriman disuruh bersabar dan bertakwa walaupun mendapat cacian dan di kutuk.


Tetapi kemudianya datang perintah Allah kepada org beriman untuk membunuh dan melawan orang2 musryik
dalam 9:5 dan perintah untuk membunuh org yg inda percayakn Allah dan hari akhirat sehingga durg ni membayar jiziyah dalam keadaan taat n merendah diri. sepertimana yang telah dikatakan leh Ibn 'Abbas, Abu Al-`Aliyah, Ar-Rabi` bin Anas, Qatadah and As-Suddi

Ibn Abi Hatim mengakatakn bahawa usamah bin zayd berkata yang Nabi dan sahabat selalu bersabar dan memaafkan org kafir dan Ahli Kitab ( ketika diorg ni selalu menindas dan menghina islam) kerana seperti perintah Allah tadi dalam 2:109 dan ayat2 lain lg.

Nabi selalu ja maafkn org kafir before ni yang menhina dan mencaci islam tp bila perintah Allah untuk melawan balik lapas atu Nabi ikut perintah dan lawan siapa yang menindas islam tetapi dengan batasan yang diberi oleh Allah. dan buknya Allah suruh berperang sukati tetapi berperang apabila diperangi (atau dtindas)

Allahua'lam

semoga membantu menjwp soalan

Maaf salah silap dari kataku. yang baik datang dari Allah yang buruk dari salah silap ku.

wassalam

0 comments: